του Χρήστου Ν. Μουρούτη
(cm@arceland.net)
Δημοσιεύτηκε στην Βουλγαρία το Νομοσχέδιο για την αλλαγή του ισχύοντος νόμου για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (φωτοβολταϊκά, υδροηλεκτρικά, ανεμογενήτριες, γεωθερμία και βιομάζα) το οποίο αναμένεται να γίνει νόμος του Κράτους κατά το πρώτο τρίμηνο του 2011. Ο νόμος αυτός θεραπεύει πολλές πληγές του παλαιώτερου νόμου που δεν έδινε την δυνατότητα στα διάφορα επιχειρηματικά σχέδια να είναι υλοποιήσιμα. Συγκεκριμένα, το πρόβλημα της παλιάς νομοθεσίας ήταν η απουσία σταθερής τιμής αγοράς της ενέργειας, γεγονός που δημιουργούσε σοβαρά ρίσκα για την τράπεζα που επιθυμούσε να χρηματοδοτήσει αυτά τα projects.
(cm@arceland.net)
Δημοσιεύτηκε στην Βουλγαρία το Νομοσχέδιο για την αλλαγή του ισχύοντος νόμου για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (φωτοβολταϊκά, υδροηλεκτρικά, ανεμογενήτριες, γεωθερμία και βιομάζα) το οποίο αναμένεται να γίνει νόμος του Κράτους κατά το πρώτο τρίμηνο του 2011. Ο νόμος αυτός θεραπεύει πολλές πληγές του παλαιώτερου νόμου που δεν έδινε την δυνατότητα στα διάφορα επιχειρηματικά σχέδια να είναι υλοποιήσιμα. Συγκεκριμένα, το πρόβλημα της παλιάς νομοθεσίας ήταν η απουσία σταθερής τιμής αγοράς της ενέργειας, γεγονός που δημιουργούσε σοβαρά ρίσκα για την τράπεζα που επιθυμούσε να χρηματοδοτήσει αυτά τα projects.
H αλλαγή του νόμου πραγματοποιήθηκε με στόχο να βοηθηθεί δυναμικά η υλοποίηση του στόχου 16% εξάρτησης από ανανεώσιμες πηγές για τη Βουλγαρία κατά το 2020. Αυτή γίνεται η νέα εθνική πολιτική για τη χώρα η οποία πλέον εμπεριέχει έναν εθνικό στόχο, με βάση τις δεσμεύσεις της Βουλγαρίας απέναντι στην ΕΕ.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του Σχεδίου Νόμου είναι τα εξής:
1. Σύμφωνα με το άρθρο 22 και 32, θα οριοθετηθούν στην χώρα συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές στις οποίες θα προκηρυχθούν, μέσα σε 12 μήνες από τη λειτουργία του νόμου, συγκεκριμένα όρια αδειοδότησης ανανεώσιμων έργων.
2. Τα ετήσια αποθέματα αδειοποίησης ανά περιοχή και αντικείμενο ανανεωσιμης ενέργειας θα οριοθετούνται μέχρι τις 30 Ιουνίου κάθε έτους.
3. Οι αιτήσεις αδειοποιήσεως, για συγκεκριμένα έργα, μέσα στα τοπικά όρια και στα όρια τύπου ανανεώσιμης ενέργειας θα κατατίθενται κάθε χρόνο, μεταξύ 1 Ιουλίου και 30 Σεπτεμβρίου.
4. Προεγκρίσεις για τις αιτήσεις θα παραχωρούνται μέσα σε αυτά τα τοπικά περιφερειακά όρια κατά την 31/10 κάθε έτους και η τελική έγκριση θα δίδεται στις 30 Νοεμβρίου κάθε ημερολογιακού έτους.
5. Σύμφωνα με το άρθρο 31, η τιμή αγοράς του ρεύματος, για τα ΦΒ θα ισχύσει σταθερή για 25 χρόνια και αυτή θα είναι η τιμή που θα έχει οριστεί κατά τη στιγμή που θα κατατίθεται η αίτηση (π.χ. μεταξύ 1 Ιουλίου και 30 Σεπτεμβρίου κάθε έτους).
6. Η υποχρέωση για την απορρόφηση της ενέργειας προέρχεται από τα άρθρο 18, με μιά συγκεκριμένη διαδικασία που προβλέπεται από το Νομοσχέδιο για την κάθε εταιρεία τοπικής ηλεκτρικής διανομής (σ.σ. στην Βουλγαρία λειτουργούν ως ιδιοκτήτες δικτύων οι CEZ, E.ON και ΕVN).
7. Το άρθρο 27 προβλέπει ότι τα κόστη σύνδεσης με την εταιρεία διανομής θα καλύπτονται υποχρεωτικά από την εταιρεία διανομής που θα είναι ο αγοραστής. Και σύμφωνα με το Σχέδιο, ο παραγωγός ηλεκτρισμού θα πρέπει να καταβάλει προς τον αγοραστή ποσό ίσο με €25.000/mW για την επιδότηση της κατασκευής έργων διασύνδεσης με το δίκτυο.
8. Σύμφωνα με το κεφάλαιο 6 του Νομοσχεδίου, τα projects που έχουν ήδη άδεια και δεν έχουν δημιουργηθεί, δεν θα πρέπει να πάρουν εκ νέου άδεια. Ο νόμος θα δίνει 3 μήνες από την ψήφισή του στους ιδιοκτήτες τέτοιων projects για να ξεκινήσουν κατασκευη ώστε να μην μπούν και πάλι στη διαδικασία της αδειοποίησης.
Ολο αυτό το σχήμα που προβλέπεται από το νόμο είναι συναρτώμενο με πολλές παραμέτρους όπως η ετοιμότητα των δικτύων να δεκτούν τη παραγόμενη ενέργεια όπως και η δόμηση της απορροφητικότητας. Μερικές από τις παραμέτρους που θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπ΄όψιν είναι οι ακόλουθες:
Α. Η εμπειρία από άλλες χώρες έχει δείξει ότι παρά την πολή καλή δομή της επιλεκτικής διαδικασίας στην κάθε χώρα, ένα μεγάλο κομμάτι έργων που έχουν αδειοδοτηθεί δεν φτάνουν τελικά στην υλοποίηση ελλείψει τεχνικών και οικονομικών παραμέτρων των επενδυτών. Θα υπάρξει μεγάλη καθυστέρηση κατά την γνώμη μας στην διαδικασία υλοποίησης γι’ αυτό και θεωρούμε ότι η Ρυθμιστική Αρχή θα αδειοποιεί κάθε χρονιά το 125% της προβλεπόμενης δυνατότητάς της ώστε να καλυφθεί αυτή η παράμετρος.
Β. Ασχετα με τα όρια αδειοδότησης που έχουν θεσμοθετηθεί ανα περιοχή και είδος ενεργειακού τομέα, είναι σίγουρο ότι οι αιτήσεις θα ξεπεράσουν την δυνατότητα απορρόφησης ανά περιοχή. Το αρθρο 25.5 του Νομοσχεδίου, αναφέρει ότι σε τέτοιες περιπτώσεις η Επιτροπή Αδειοδοσίας «...θα κάνει επιλογή...». Ωστόσο δεν αναφέρονται οι όροι με τους οποίους η επιτροπή θα αποφασίζει επί του συγκεκριμένου τρόπου επιλογής αφήνοντας πολλά περιθώρια για παρερμηνείες και ίσως φόβους για δημιουργία συνθηκών που αντίκεινται στους κανόνες τις ίσης επιλογής για όλους. Αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο θα πρέπει να ξεκαθαριστεί μέχρι την ψήφιση του νόμου.
Γ. Η περίοδος προσαρμογής θα είναι πολύ δύσκολο, ιδιαίτερα για τους πρώτους 12 μήνες από την ψήφιση του Νόμου. Αν για παράδειγμα ο Νόμος ολοκληρωθεί τον Μάρτιο 2011, που είναι λογική περίοδος για τη διαβούλευσή του στη Βουλγαρία, τότε θα δημιουργηθεί δυσκολία με την προθεσμία της 30/6 του 2011 και την κατάθεση των αιτήσεων.
Σίγουρα θα υπάρξει διαβούλευση και παρέμβαση της ΕΕ και των ξένων επενδυτών για την διόρθωση του νόμου αυτού και τη δυνατότητα προσαρμογής του σε πιό ξεκάθαρα πρότυπα, από πλευράς οργάνωσης και θεσμικής λειτουργίας.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, μεγάλα συμφέροντα ήδη έχουν οργανωθεί με μεγάλα και μεσαία projects για να καλύψουν την ποσόστοση που προβλέπεται από το νόμο. Οι Ελληνες επενδυτές θα πρέπει να κοιτάξουν άμεσα τα διάφορα διαδικαστικά ζητήματα για να είναι έτοιμοι να επενδύσουν στους τομείς αυτούς μέσα στα πλαίσια του Νέου Νόμου.
(εχουμε το πλήρες κείμενο του Νομοσχεδίου προς κάθε ενδιαφερόμενο).
(εχουμε το πλήρες κείμενο του Νομοσχεδίου προς κάθε ενδιαφερόμενο).
___________
Ο Χρήστος Ν. Μουρούτης, ζεί και εργάζεται στην Βουλγαρία από το 1999. Είναι ιδρυτής της εταιρείας fund management και διαχείρισης επενδυτικών projects στους τομείς των ακινήτων και της ενέργειας «Αrceland Management», με βάση τη Σόφια, η οποία έχει υπό διαχείριση πάγια που ξεπερνούν τα €200 εκατ σε ακίνητα. Επίσης είναι πρόεδρος της BULLPOA, που είναι ο Σύνδεσμος Ιδιοκτητων Γής και Ακινήτων στην Βουλγαρία.
Είναι επίσης στο ΔΣ της Advartia Bulgaria SA η οποία κατασκευάζει, χρηματοδοτεί και διαχειρίζεται συστήματα φωτοβολταϊκής παραγωγής ενέργειας.
No comments:
Post a Comment